Powered by Blogger.

Terharu Melihat Saudara Kita Solat Di Runtuhan Masjid? Tapi K'jaan M'sia.....

Terharu Melihat Saudara Kita Solat Di Runtuhan Masjid? Tapi K'jaan M'sia.....


Terharu Melihat Saudara Kita Solat Di Runtuhan Masjid? Tapi K'jaan M'sia.....

Posted: 15 Aug 2014 06:42 PM PDT


Ibnu Hasyim

Terharu Melihat Saudara Kita Solat Di Runtuhan Masjid? Tapi K'jaan M'sia.....

Para muslim di Gaza tetap menghadiri salat Jumat meski keadaan masjid rusak dan penuh puing-puing bangunan.
Muslim di Gaza saat menghadiri salat Jumaat di runtuhan masjid yang hancur oleh serangan Israel, Jumaat (15/8). Selain penempatan awam, tempat-tempat penting seperti masjid juga menjadi sasaran serangan Israel dengan alasan menyerang Hamas.
JOM lihat rakyat Gaza salat Jumaat di runtuhan masjid mereka yang dibom-musnahkan oleh Zionis bangsat bersama Amerika Syarikat pengganaas itu. Masihkah Malaysia berkerjasam dengan mereka?
Para muslim di Gaza tetap menghadiri salat Jumat meski keadaan masjid rusak dan penuh puing-puing bangunan.

Para muslim di Gaza tetap menghadiri salat Jumat meski keadaan masjid rusak dan penuh puing-puing bangunan.
Para muslim di Gaza tetap menghadiri salat Jumat meski keadaan masjid rusak dan penuh puing-puing bangunan. 
Para muslim di Gaza tetap menghadiri salat Jumat meski keadaan masjid rusak dan penuh puing-puing bangunan.
Gambat bawah sekali: Lepas solat Jumaat mereka sempat membeli manisan Knafeh yang dijual di kawasan masjid di situ.  
Kesimpulan:
Malaysia adalah destinasi eksport ke-11 terbesar bagi Israel, seperti ditunjukkan laporan Biro Statistik Pusat Israel ini. 

Malaysia adalah destinasi eksport ke-11 terbesar bagi Israel, seperti ditunjukkan laporan Biro Statistik Pusat Israel ini. Jadi, desakan banyak pihak sejak akhir-akhir ini supaya Malaysia menghentikan hubungan dagangan dengan Israel ada asasnya.
Hakikatnya, bagi tahun 2013, Malaysia adalah destinasi eksport ke-11 terbesar bagi Israel, dengan nilai eksport hampir AS$1.5 bilion (RM4.8 bilion), seperti laporan Biro Statistik Pusat Israel.Ini yang menggemukkan mereka.

Dalam banyak hal Malaysia boleh, berjiwa besar.  Tetapi dalam menghadapi musuh-musuh penghancur Islam, jiwa besar Malaysia sudah hancur. Jiwa sudah kerdil. Malaysia Tak Boleh! Bolehnya, cuma menikus! Pengecut!  (IH)



Akhirnya.. Rahsia Dewan Ulama PAS Terbongkar?

Posted: 15 Aug 2014 06:31 PM PDT


Addin

Akhirnya.. Rahsia Dewan Ulama PAS Terbongkar?


Nama Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali disebut-sebut bakal dicalonkan oleh PAS sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu semasa Mesyuarat Jawatankuasa PAS pada Pusat Ahad ini.

Ia dilihat satu keputusan yang sangat signifikan selain beberapa keputusan status dua Ahli Undangan Negeri (ADUN) yang berpaling tadah kepada Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan empat exco mereka yang kekal di dalam Kerajaan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang akan turut dibincangkan.

Menurut sumber dalaman PAS, nama Azmin akan dicadang Dewan Ulama PAS kerana dianggap calon paling berwibawa untuk menyelesaikan krisis Selangor sekali gus menggalas tanggungjawab sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu mewakili Pakatan Rakyat.

"Dewan Ulama juga dikatakan telah menyatakan pandangan mereka kepada beberapa NGO Islam untuk mendapatkan pandangan mengenai krisis Selangor dan cadangan menamakan Azmin sebagai menteri besar.

"Ia dikatakan mendapat respon positif dan akan diputuskan pada 17 Ogos ini," katanya ketika menghubungi Astro AWANI di sini. ‎

Dalam pada itu kata sumber berkenaan, laporan beberapa portal mengenai keputusan mesyuarat Lajnah Politik PAS pada Khamis yang tidak bersetuju menamakan Wan Azizah untuk menggantikan Abdul Khalid membuktikan nama Azmin akan 'naik' pada Ahad ini.

Bagaimanapun Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali yang mempengerusikan sidang media berkenaan tidak menyebut nama lain bagi menggantikan Abdul Khalid.

Sementara itu jelas sumber, kenyataan media yang dikeluarkan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub pada Khamis memberi tamparan hebat kepada PKR yang dilihat 'gelojoh' dalam menyelesaikan kemelut yang melanda Negeri Selangor.

"Salahuddin sejak awal meminta semua pihak berkaitan bersabar dan menegaskan bahawa PAS akan membuat satu keputusan yang sangat signifikan pada 17 Ogos di mana Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat akan berbincang mengenai krisis Selangor, jadi bersabarlah," ujarnya.

Salahuddin sebelum ini meminta pihak berkenaan untuk bersabar sementara PAS memperincikan pendirian yang akan dijelaskan pada Ahad ini.Kata Salahuddin, isu menukar menteri besar dilihat sukar dan bukan semudah menukar ketua kampung. ~awani




Iklan C (ii)





Jet K'jaan Dilihat Di Bandar Percutian Eropah. Bertemu Playboy China?

Posted: 15 Aug 2014 04:49 PM PDT


Ibnu Hasyim

Jet K'jaan Dilihat Di Bandar Percutian Eropah. Bertemu Playboy China?


Maklumat penerbangan dari data yang diperolehi secara umum menyokong dakwaan laman Asia Sentinel bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bercuti di Eropah, selepas lawatan kerja ke Netherlands untuk menangani isu penerbangan MH17, dua minggu lalu.

Maklumat dari laman penjejak penerbangan FlightRadar24 menunjukkan pesawat pengangkut VIP Tentera Udara Diraja Malaysia 9M-NAA dilihat di beberapa lapangan terbang Eropah, termasuk di beberapa lokasi yang disebut dalam laporan berkenaan.

Bagaimanapun, tiada data awam yang menyebut identiti individu dalam penerbangan berkenaan.

Data itu juga tidak menyatakan dengan jelas sama ada Najib atau pesawat berkenaan berada di Cannes, France, seperti didakwa.

Pesawat berkenaan boleh digunakan oleh Agong dan ketua kerajaan lain, menteri, timbalan menteri, orang kenamaan asing dan pegawai tinggi kerajaan.

Laman Asia Sentinel pada hari Rabu lalu melaporkan bahawa "perdana menteri dan (isteri, Datin Seri) Rosmah (Mansor) berlepas ke Paris".

"Mereka dilaporkan bertemu playboy China, Taek Jho Low dan bekas perdana menteri Qatar, dan kemudiannya dipercayai pergi ke Sardinia di Itali, ke Cannes di French Cote d'Azur, kemudiannya kembali ke Sardinia bersama apa yang disebut sebagai rombongan besar jutawan Cina Malaysia.

"Dari Sardinia, kumpulan itu berlepas di Rom sebelum kembali ke London," lapor Asia Sentinel.

Perjalanan itu didakwa berlangusng bermula 1 Ogos, selepas Najib mengadakan mesyuarat dan sidang media bersama mengenai krisis MH17 dengan Perdana Mneteri Belanda Mark Rutte di The Hague pada 31 Julai.

Laporan yang memetik sumber tidak dinamakan itu mendakwa setiausaha akhbar perdana menteri Azlin Alias tidak menjawab pertanyaan mengenai kunjungan itu, seperti didakwa.

"Ia adalah percutian yang dirancang sejak beberapa lama sebelum ini, sebelum tragedi (MH370 dan MH17). Bagaimanapun, lebih menjimatkan jika ia ditunda, melihat kepada apa yang dilalui oleh negara ini," kata sumber tersebut seperti dilaporkan Asia Sentinel.

Malaysiakini menghubungi setiausaha akhbar Najib, Datuk Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad untuk mengesahkan dakwaan dalam laporan Asia Sentinel.

Katanya: "PM sedang bercuti," dan meletak gagang telefon ketika diminta menjelaskan lebih lanjut.

Usaha untuk menghubungi Low juga masih belum berjaya buat masa ini.

Laporan sebelum ini menyebut, Najib sepatutnya berlepas ke Netherlandsa pada 30 Julai, tiba pada 31 Julai untuk lawatan kerja ke The Hagua dan Hilversum.

Bagaimanapun, maklumat FlightRadar24 menyebut, pesawat 9M-NAA berlepas dari Subang Airport on July 28 pada 6.40 petang, ke Bangkok.

Ia berada di Bangkok untuk kira-kira dua hari sebelum berlepas ke Lapangan Terbang Schiphol di Amsterdam, dengan perhentian singkat selama dua jam di Dubai.

Ia tiba di Amsterdam pada 31 Julai, 8.03 pagi waktu tempatan (2.03 petang waktu Malaysia).

Dua hari kemudian, pada 3 Ogos, pesawat tersebut dilihat meninggalkan Lapangan Terbang Charles de Gaulle di Paris pada 2.39 pagi waktu tempatan (10.39 petang waktu Malaysia).

Destinasi penerbangan tersebut juga tidak direkodkan, namun kemudian mendarat di Basel, Switzerland, kira-kira empat jam kemudian. Secara purata, penerbangan dari Paris ke Basel mengambil masa satu jam 23 minit.

Tiada rekod menunjukkan pergerakan pesawat tersebut dari Basel untuk tempoh enam hari, sehinggalah ia berlepas dari situ pada 9 Ogos, 9.24 pagi waktu tempatan (3.24 petang waktu Malaysia) ke Sardinia.

Selepas kira-kira tujuh jam penerbangan ke Sardinia, pesawat itu muncul di Rom menghala ke London.

Ia mengambil masa kira-kira 75 minit untuk penerbangan terus dari Sardinia ke Rom.

Walaupun maklumat FlightRadar24 tidak menunjukkan perjalanan Sardinia-Cannes-Sardinia, rombongan itu mungkin menggunakan pengangkutan lain untuk perjalanan itu, atau mungkin perjalanan 9M-MAA dikeluarkan dari rekod. (MK)


Khalid Ibrahim Wajib Baca Dan Terima Pandangan Terbaik Ini

Posted: 15 Aug 2014 04:27 PM PDT


Addin

Khalid Ibrahim Wajib Baca Dan Terima Pandangan Terbaik Ini


Kurang 48 jam untuk mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat membincangkan berkaitan sokongan parti itu kepada Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, naib presidennya melancarkan serangan pertama terhadap bekas tokoh korporat itu.

Dalam kenyataannya hari ini, Datuk Husam Musa berkata adalah mulia bagi Khalid melepaskan jawatannya sebagai menteri besar (MB) secara "bermaruah" .

"Apa lagi yang ditunggu? Tidakkah mulia untuk Tan Sri bermaruah melepaskan jawatan MB?" soal Husam yang juga bekas exco kerajaan Kelantan.Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Husam yang juga ADUN Salor berkata kenyataan beliau itu "selari dengan pendirian parti" tetapi enggan mengulas lanjut.

Ini mengesahkan kepercayaan bahawa parti itu tidak ragu-ragu supaya Khalid mengosongkan jawatan tetapi mempunyai isu mencalonkan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai MB.

Sementara itu, Husam menyoal sama ada Khalid berfikir untuk membubarkan DUN Selangor dengan menganggapnya sebagai satu tindakan yang akan menyusahkan Sultan Selangor."Kenapa tidak pada tarikh Tan Sri mengadap Sultan Selangor baru ini Tan Sri mencadangkan DUN dibubarkan?" kata Husam.

Beliau turut berkata Khalid boleh mendapatkan perlindungan sementara dan sokongan PAS dalam lingkungan semangat Pakatan Rakyat."Presiden PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) telah menghulurkan ranting zaitun untuk beliau. Episod itu telah berlalu.

K'jaan S'gor milik Pakatan"Tan Sri telah dipecat sebagai ahli PKR. Oleh kerana beliau belum diterima menjadi ahli mana-mana parti gabungan Pakatan Rakyat, ia bukan mewakili Pakatan lagi," katanya.

Husam juga mengingatkan Khalid bahawa kerajaan Selangor dimiliki kerajaan Pakatan Rakyat dan bukan milik Khalid."Bagaimana seorang ADUN bukan anggota Pakatan boleh terus menjadi MB Pakatan Rakyat? soal Husam.

Beliau kemudiannya berkata walaupun Sultan menitahkan Khalid kekal sebagai menteri besar, tetapi beliau mempunyai pilihan untuk menolak perkenan baginda atas pilihannya sendiri."Itu sangat tidak bermoral. 

Itu meniru gaya Umno di Perak. Perbuatan tersebut amat terkutuk dan ditolak oleh amalan demokrasi yang mulia."Memasukkan perkongsian kuasa PAS dan Umno melanggar banyak prinsip yang dipegang oleh PAS selama ini... Jika itu dilakukan oleh PAS, bermakna PAS menerima hubungan 'sodomy'," katanya.

Menurutnya lagi, membawa Umno dalam kerajaan bersama PAS dan menolak dua lagi parti gabungan Pakatan yang dipilih secara sah adalah perbuatan terkutuk yang tidak dizinkan oleh Islam.

"Islam tidak mengizinkan pengkhianatan. Islam tidak mengizinkan pecah amanah. Dalam hal ini, amanah majoriti pengundi Selangor memilih Pakatan sebagai kerajaan dan menolak Umno," katanya. ~mk





Iklan C (ii)





Khalid Ibrahim Tidak Tolak Kemungkinan Bubar DUN S'gor

Posted: 15 Aug 2014 03:33 PM PDT


Ibnu Hasyim

Khalid Ibrahim Tidak Tolak Kemungkinan Bubar DUN S'gor





Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan bubar Dewan Undangan Negeri untuk selesai krisis kepimpinan di Selangor. Gambar fail The Malaysian Insider. Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan bubar Dewan Undangan Negeri untuk selesai krisis kepimpinan di Selangor. Gambar fail The Malaysian Insider.
















Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) sebagai langkah menyelesaikan krisis kepimpinan yang melanda negeri itu.
Bagaimanapun, beliau berkata segala keputusan akan diambil setelah beliau mendapat nasihat dan perkenan Sultan Selangor.

"Itu (semua keputusan termasuk bubar DUN) perlu dibincangkan dengan Sultan terlebih dulu," katanya kepada pemberita pada majlis tahlil dan doa selamat sempena ulang tahun ke-50 Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di Masjid Negeri di Shah Alam, malam ini.

Khalid enggan mengulas ketika ditanya sama ada beliau berbincang dengan 4 exco kerajaan negeri daripada PAS untuk membubarkan DUN pada November ini.

Semalam, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mendakwa mendapat sokongan majoriti 30 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat termasuk dirinya dan dua Adun PAS iaitu Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharuddin (Morib), untuk dilantik sebagai menteri besar yang baharu.

Dr Wan Azizah, yang juga Adun Kajang, mendakwa 30 Adun termasuk Saari dan Hasnul menyatakan hilang kepercayaan terhadap Khalid sebagai menteri besar.

Kedudukan terkini DUN Selangor yang memiliki 56 kerusi ialah PAS dan DAP masing-masing memiliki 15 kerusi, PKR (13), Barisan Nasional (12) dan Bebas (1). – Bernama, 15 Ogos, 2014. (TMI)
Sila lihat.. 
E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?
E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?


Sultan S'gor Puas Hati, Arah Khalid Tutup Mulut.

Posted: 15 Aug 2014 01:39 PM PDT


Ibnu Hasyim

Sultan S'gor Puas Hati, Arah Khalid Tutup Mulut.



Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendakwa Sultan Selangor arah tidak buat kenyataan hingga 27 Ogos. Gambar fail The Malaysian Insider. Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendakwa Sultan Selangor arah tidak buat kenyataan hingga 27 Ogos. Gambar fail The Malaysian Insider.















 Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendakwa Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berpuas hati dengan penjelasannya dan mengarahkan supaya tidak membuat sebarang kenyataan sehingga 27 Ogos ini.

Khalid berkata, Sultan Selangor berpuas hati beliau mempunyai sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) ketika menghadap baginda pada Isnin lalu. Katanya, mana-mana pihak yang mendakwa beliau sengaja mengelirukan Sultan Sharafuddin boleh menghadap bagi mendapatkan penjelasan baginda sendiri. Namun, baginda dilaporkan bercuti ke luar negara dan hanya akan kembali dalam masa dua minggu.

"Tuanku Sultan menitahkan supaya saya tidak membuat sebarang keputusan atau pengumuman berkenaan jawatan menteri besar sehingga baginda kembali pada 27 Ogos ini untuk saya menghadap baginda," katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya, beliau juga berkomunikasi dengan Sultan berhubung perkembangan terbaru politik di Selangor termasuk sentimen di kalangan Adun.

"Saya menasihatkan kepada pihak berkenaan yang mendakwa saya mengelirukan Tuanku Sultan supaya menulis terus kepada baginda untuk mendapatkan penjelasan," katanya.

Sultan Selangor pada Isnin lalu memperkenankan Khalid kekal sebagai menteri besar yang sah selepas yakin dengan penjelasannya walaupun tahu Adun Pelabuhan Klang itu sudah dipecat daripada PKR pada Sabtu minggu lalu.

Khalid pada keesokannya memecat lima exco PAS dan DAP selepas mereka membuat pendirian enggan bekerjasama dengannya, malah mahu menghadkan kuasa vetonya dalam mesyuarat exco.
Pemecatan itu mendapat perkenan Sultan Sharafuddin dalam masa dua jam selepas Khalid mengemukakan alasan pendirian mereka melanggar 10 Perkara sumpah taat setia sebagai exco negeri.

Lima exco terbabit adalah Datuk Teng Chang Khim, V Ganabatirau, Ean Yong Hian Wah daripada DAP dan Elizabeth Wong serta Dr Daroyah Alwi daripada PKR.

Seorang lagi exco PKR Rodziah Ismail yang berada di luar negara kemudiannya meletak jawatan pada Khamis sejurus pulang daripada menghadiri kursus di Thailand, sebagai tanda solidariti terhadap lima bekas rakan exconya.

Kini hanya tinggal empat exco PAS saja yang memerintah Selangor bersama Khalid, mereka adalah Dr Halimah Ali, Iskandar Samad, Dr Ahmad Yunus Hairi dan Sallehen Mukhyi. Calon pengganti Khalid, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semalam mengemukakan bukti mendapat undi 30 Adun yang berpendirian tidak lagi percaya kepada kepimpinan Khalid.

Beliau turut mendapat sokongan dua Adun PAS, Saari Sungip (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib), mendahului ketetapan PAS Pusat yang akan diputuskan pada 17 Ogos ini. Khalid dalam kenyataan balas berkata, Dr Wan Azizah perlu membuktikan dakwaannya melalui proses undi tidak percaya dalam DUN selain perlu mendapat perkenan Sultan Sharafuddin.

Namun, Teng yang juga bekas Speaker DUN Selangor mendakwa kenyataan Khalid itu berniat jahat seolah-olah cuba melengahkan sidang DUN sehingga November. Beliau mendakwa exco PAS turut bersekongkol dengan Khalid bagi membolehkannya terus mentadbir negeri sehingga hujung tahun, namun ia dinafikan Halimah dan Sallehen. – 15 Ogos, 2014. (TMI)

Sila lihat.. 

E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?

E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?


Exco PAS Nafi Sekongkol Lewatkan Sidang DUN

Posted: 15 Aug 2014 11:51 AM PDT


Ibnu Hasyim

Exco PAS Nafi Sekongkol Lewatkan Sidang DUN



Exco PAS, Dr Halimah Ali menafikan wujudnya sebarang perbincangan bersama Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi melewatkan sidang Dewan Undangan Negeri. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Ogos, 2014.  
Exco PAS, Dr Halimah Ali menafikan wujudnya sebarang perbincangan bersama Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi melewatkan sidang Dewan Undangan Negeri. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Ogos, 2014.  

Exco PAS, Dr Halimah Ali menafikan beliau dan tiga rakannya berpakat dengan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk sengaja melewatkan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam masa terdekat.

Mereka didakwa bekas exco DAP Datuk Teng Chang Khim bertindak demikian bagi membenarkan menteri besar Bebas yang dipecat PKR itu untuk terus berkuasa di Selangor sehingga November.

"Tak ada bincang. Kalau dia (Khalid) ada bincang dengan exco lain, itu saya tidak tahu," katanya merujuk kepada tiga exco PAS lain yang juga tidak dipecat Khalid kerana dipercayai menyokongnya.
"Buat masa ini saya hanya jalankan tugas seperti biasa," katanya kepada pemberita di Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) di Shah Alam, hari ini.

DUN penggal ketiga dijadualkan bersidang November ini, tetapi PKR dan DAP menggesa sidang DUN tergempar diadakan dalam masa terdekat bagi membolehkan undi tidak percaya dibuat terhadap Khalid.

Semalam, calon pengganti menteri besar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mengemukakan bukti sokongan majoriti mudah 30 daripada 56 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) tidak lagi percaya kepada Khalid.

Khalid dalam kenyataan balas berkata, Dr Wan Azizah perlu menunjukkan bukti itu melalui proses undi tidak percaya dalam DUN dan mendapat perkenan Sultan Selangor. Datuk Teng Chang Kim yang juga bekas exco Kerajaan Tempatan, Kajian, dan Penyelidikan, mendakwa Khalid berniat jahat dan sengaja mahu memegang jawatan menteri besar sehingga November.

"Tak perlu tunggu sidang DUN khas. Mengikut 53 (6) Undang-Undang Tubuh Selangor menteri besar perlu meletakkan jawatan sekiranya hilang sokongan majoriti," katanya ketika ditemui pemberita.

Merujuk krisis menteri besar Perak antara Datuk Seri Nizar Jamaluddin dengan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir lima tahun lalu, Teng berkata ‎peralihan kuasa ketika itu tidak memerlukan persetujuan dalam DUN.

"Perlembagaan Selangor jelas menunjukkan menteri besar hilang sokongan majoriti.
"Dia sepatutnya letak jawatan atau bubarkan DUN," kata Teng.

Sementara itu, Exco PAS Sallehen Mukhyi mengesahkan sidang DUN akan berjalan seperti biasa pada November ini memandangkan tiada perbincangan dengan Khalid untuk meminda persidangan dalam tempoh terdekat.

"Kalau Khalid terbuka jiwa untuk bubar DUN, dia boleh minta kepada Tuanku.
"Kalau Tuanku tak berkenan, dia akan menunggu, maknanya dalam tempoh 6 bulan," katanya.
Beliau juga menegaskan empat exco PAS akan terus kekal sehingga habis penggal pada tahun 2018 atau sehingga ada arahan baru daripada parti yang meminta mereka meletakkan jawatan. – 15 Ogos, 2014. (TMI)

Sila lihat..

E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?
E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?


PR Ada 30, Kini (PAS) Perlu Segera Bangun Kembali Tadbir! .. -Bekas MB S'gor

Posted: 15 Aug 2014 08:51 AM PDT


Ibnu Hasyim

PR Ada 30, Kini (PAS) Perlu Segera Bangun Kembali Tadbir! .. -Bekas MB S'gor

Bekas bos saya, Tan Sri Muhammad Mohd Taib sudah menyerahkan borang kemasukannya ke dalam PAS kira-kira dua bulan yang lalu kepada Tuan Guru Dato' Dr. Harun Din al-Hafiz, Timbalan Murshidul Am PAS Pusat. Beliau dijangkan akan mengungumkannya dalam satu majlis ceramah PAS beberapa hari lagi. Kali terakhir saya bertemu beliau bulan Mac lalu, beliau menyebut tentang politik wang yang semakin teruk melanda UMNO. Katanya: "Kalau dahulu pemimpin UMNO berlawan idea, tetapi sekarang hanya bagi duit, bagi duit, bagi duit! Ini sudah tidak elok... Kalau kita bagi ikan, habis ikan orang akan minta lagi. Kita sepatutnya bagi pancing..."

BEKAS Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib (gambar) hari ini mengingatkan Pakatan Rakyat (PR), khususnya PAS, supaya bangun daripada tidur dan membuat keputusan segera. Seperti lapor The Malaysian Insider sebentar tadi.

"Saya fikir PR perlu jaga daripada tidur saja, perlu bangun dan kembali tadbir Selangor.
"Rakyat Selangor sudah mula bosan dengan tindakan kebudak-budakan," katanya.

Tindakan 30 Adun menyokong Dr Wan Azizah semalam juga menunjukkan tiada alasan untuk PAS masih menyokong Khalid.

"Mereka (PR) sudah dapat 30 majoriti Adun, apa lagi alasan? Tidak ada alasan yang hendak dicari lagi, mereka sudah ada nombor dan perlu hormat mandat rakyat," katanya.

Sementara sebelum itu beliau juga mengkritik PAS yang lambat membuat keputusan dalam krisis menteri besar Selangor, ketika Umno sendiri sudah menyokong Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Muhammad yang juga ahli PAS berkata, parti Islam itu perlu membuat keputusan segera dengan mengambil kira realiti keadaan semasa dalam krisis di Selangor.

"Mereka lambat, kenduri sudah habis, pengantin sudah masuk bilik.
"Buat keputusan lambat-lambat, apa ini? Kita kena ambil realiti hari ini, tidak perlu tunggu 17 Ogos, kita kena fokus apa yang berlaku hari ini," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau juga mempersoalkan PAS yang melengah-lengahkan keputusan membabitkan isu di Selangor, walaupun selepas 30 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) menyatakan pendirian menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

"Saya fikir mereka lambat dan sudah ketinggalan. Sudah ada 30 yang menyokong," katanya yang juga dikenali sebagai Mat Taib.

Muhammad juga menyifatkan tindakan 12 Adun Barisan Nasional menyokong Khalid, seperti yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tempoh hari, adalah satu kesilapan besar buat PAS. Sepatutnya Khalid perlu dibuang keluar daripada Selangor apabila mendapat sokongan Umno.  Perkara itu tidak perlu dibiarkan dan sewajarnya mendapat pertimbangan segera daripada PAS khususnya yang masih tidak menyatakan pendirian. Bila disokong Umno menunjukkan Khalid boleh jadi alat kepada Umno.

Sebelum itu Datuk Husam Musa Naib Presiden PAS mengingatkan, di mana PAS tidak wajar timbul tenggelam dengan Khalid dan menggorbankan prinsipnya yang lebih besar, nama baiknya, akhlak politik dipegangnya dan amanah atas nama PR yang ia perolehi daripada rakyat Selangor.

Kini Khalid sudah dipecat sebagai ahli PKR. Beliau belum diterima menjadi ahli mana-mana parti gabungan dan bukan mewakili PR lagi.  Tan Sri Muhammad Muhd Taib sebelum ini juga mengkritik kedegilan Khalid yang enggan meletak jawatan kerana sudah dipecat partinya, PKR sendiri. (IH)

Sila lihat.. 
E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?




E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?


'Reben Hitam' Mahu Khalid Undur

Posted: 15 Aug 2014 07:54 AM PDT


Ibnu Hasyim

'Reben Hitam' Mahu Khalid Undur


Sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat seramai kira-kira 15 berhimpun di hadapan bangunan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) pagi ini bagi menuntut Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim meletak jawatan.

Kumpulan itu yang menggelarkan diri mereka sebagai kumpulan 'Reben Hitam' menuntut agar Khalid agar mengembalikan mandat pentadbiran kepada Pakatan Rakyat.

"Setelah menteri besar bertindak memecat (lima) exco PKR dan DAP, Abdul Khalid bertukar menjadi ADUN bebas Selangor dan bukan lagi Pakatan Rakyat.
"Beliau dipilih Pakatan untuk jadi menteri besar dan kini beliau (ADUN) bebas, oleh itu beliau harus berundur," kata jurucakap kumpulan itu, Ng Yap Hwa.

Mereka membawa reben kecil berwarna hitam dan sepanduk dengan slogan "Umno ketawa rakyat menangis", "Kami undi untuk PR bukan Khalid", dan "Kembalikan demokrasi di Selangor".

Demonstrasi tersebut merupakan sebahagian dari kempen jelajah 'Selamatkan Selangorku', yang digerakkan ke kawasan DUN Pelabuhan Klang yang diwakili Khalid.

Menurut kumpulan tersebut dan mereka akan meneruskan jelajah kempen itu ke kawasan DUN yang diwakili exco PAS.

Kumpulan itu juga berjaya memasuki pintu masuk lobi bangunan SUK dan menampal sehelai kertas bersaiz A4 dengan reben hitam di pintu masuk kaca bangunan itu. (MK)

Sila lihat.. 

E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?

E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?


Husam Musa: Khalid, Cukuplah Peralatkan PAS

Posted: 15 Aug 2014 05:47 AM PDT


Ibnu Hasyim

Husam Musa: Khalid, Cukuplah Peralatkan PAS



Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa menasihati Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak menyeret parti Islam itu lebih jauh lagi dalam krisis kepimpinan di Selangor. Gambar fail The Malaysian Insider.


Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa menasihati Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak menyeret parti Islam itu lebih jauh lagi dalam krisis kepimpinan di Selangor. Gambar fail The Malaysian Insider. 



 Saya memerhatikan pergolakan Selangor sambil mendisiplinkan diri dengan membisu sekian lama.  Diharapkan ia tidak menambahkan kekeruhan sedia ada sekalipun sekian ramai awak-awak mengharu-birukan lagi keadaan dengan komen yang sesetengahnya tidak bertanggungjawab, bahkan mencederakan nama baik PAS.

Tikus lebih mudah merosakkan labu kerana menghancurkan lebih mudah daripada membina. Namun begitu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai seorang insan gentleman dan berakhlak mulia mesti tahu batas beliau boleh menumpang PAS.

Beliau boleh mendapatkan simpati, perlindungan sementara dan sokongan PAS dalam lingkungan semangat Pakatan Rakyat (PR). Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah menghulurkan ranting zaitun untuk beliau. Episod itu sudah berlalu.

Perkembangan lain berlaku selepas episod itu. Di mana PAS tidak wajar timbul tenggelam dengan Khalid dan menggorbankan prinsipnya yang lebih besar, nama baiknya, akhlak politik dipegangnya dan amanah atas nama PR yang ia perolehi daripada rakyat Selangor.

Tan Sri sudah dipecat sebagai ahli PKR. Oleh kerana beliau belum diterima menjadi ahli mana-mana parti gabungan dan bukan mewakili PR lagi. Tan Sri sedar sepenuhnya hal ini?

Kerajaan Selangor adalah kerajaan PR. Bukan kerajaan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Bagaimana seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bebas bukan anggota PR boleh terus menjadi menteri besar PR?

Tan Sri memecat exco daripada PKR dan DAP. Juga mengambil pelbagai langkah politik lain lagi yang ikut memalitkan PAS tetapi PAS tidak pernah tahu mengenainya. Tindakan ini boleh memecahbelahkan PR kerana seakan-akan menunjukkan PAS terus mendokong menteri besar yang sudah hilang legitimasi. Ia merosakkan PAS dan Tan Sri tidak berhak berbuat demikian kepada PAS.

Untuk memecat exco daripada PKR dan DAP dan mengekalkan PAS, ia mesti dibincangkan lebih dulu dengan PAS (Jawatankuasa PAS Pusat) dan mendapat persetujuan gabungan yang lain. Setahu saya, PAS Pusat tidak pernah bermesyuarat dalam tempoh ini untuk memutuskan kedudukan itu.

Saya selaku salah seorang naib presiden tidak pernah dimaklumkan mana-mana pihak tentang hal ini. Setahu saya, PAS Pusat juga tidak pernah memberikan mandat kepada sesiapa untuk memutuskan perkara ini.

Dengan ini, Tan Sri sudah melibatkan PAS untuk survival Tan Sri sebagai menteri besar dengan cara yang menjejaskan nama baik PAS di mata rakyat Selangor. Ini sangat tidak wajar. Bagaimana Tan Sri boleh kekal sebagai menteri besar dengan tidak melepaskan jawatan secara bermaruah pada hari sama Tan Sri  dipecat sebagai ahli PKR?

Sultan menitahkan untuk Tan Sri kekal adalah kebijaksanaan baginda tetapi Tan Sri mempunyai pilihan untuk menolak perkenan itu atas pilihan Tan Sri sendiri. Apa lagi bertindak seakan-akan Tan Sri  masih berkuasa penuh padahal asas legitimasi Tan Sri  sudah runtuh. Untuk kekal sebagai menteri besar, Tan Sri tidak boleh mencaturkan 15 Adun PAS untuk menggenapkan cukup bilangan bagi pembentukan kerajaan Selangor PAS + Umno + Khalid + lompat parti DAP/PKR.

Itu sangat tidak bermoral. Itu meniru gaya Umno di Perak. Perbuatan terkutuk dan ditolak amalan demokrasi yang mulia. Memasukkan perkongsian kuasa PAS dan Umno melanggar banyak prinsip yang dipegang PAS selama ini. Umno adalah lawan PAS dan tidak ada mana-mana kuasa dalam PAS boleh mengizinkan PAS berkongsi kuasa dengan Umno tanpa melalui kelulusan Muktamar Agung PAS.

Ia tidak mungkin dilakukan dalam jangka masa Tan Sri membilang jumlah Adun untuk mengekalkan Tan Sri sebagai menteri besar sekarang. Tan Sri sudah tidak mempunyai cukup bilangan sekarang. Jika itu dilakukan PAS, bermakna PAS menerima hubungan 'sodomy'.

15 Adun PAS dipilih rakyat Selangor atas tiket kerja sama PR. Umno ditolak majoriti rakyat Selangor kecuali di 12 DUN. Kedudukan Umno adalah sebagai pembangkang dan PAS adalah sebahagian kerajaan Selangor. Membawa Umno daripada pembangkang dan duduk sebagai kerajaan bersama PAS dengan menolak dua lagi parti gabungan yang dipilih secara sah oleh rakyat adalah perbuatan terkutuk yang tidak dizinkan Islam.

Islam tidak mengizinkan pengkhianatan. Islam tidak mengizinkan pecah amanah. Dalam hal ini, amanah majoriti pengundi Selangor memilih PR sebagai kerajaan dan menolak Umno. Tan Sri sebagai tokoh korporat yang biasa dengan angka tentu tahu, sekalipun 15 Adun PAS campur 12 Adun Umno campur Tan Sri, ia hanya berjumlah 28 Adun daripada 56 jumlah Adun.

50:50. Ia tidak membolehkan Tan Sri mendapat majoriti mudah dari awal, sekalipun jika PAS dan Umno sanggup bersekongkol untuk mendaulatkan seorang insan bernama Khalid Ibrahim lebih daripada segala-galanya. Sementara PAS dan Umno kedua-duanya, secara pendirian parti yang rasmi, tidak pernah memberikan persetujuan itu sehingga hari ini. Hari Jumaat yang mulia - 15 Ogos 2014 - hari ini.

Jika Tan Sri mengharapkan Rodziah Ismail dan Datuk Teng Chang Kim yang disebut-sebut kononnya akan bersama Tan Sri sehingga Tan Sri melewatkan pemecatan Rodziah berbanding yang lain, namun mereka mengambil pendirian insan bermaruah dan pendekar terbilang kerana kekal bersama parti masing-masing.

Syabas! Saya amat bangga dengan mereka dan ia memberikan hiburan bagi hati yang gundah di tengah kecenderungan menggunakan "jual beli kuda taruhan". Kentalnya Rodziah menolak tawaran kekal dalam exco sekalipun berkereta besar dan bergaji lumayan adalah satu tamparan yang patut menyedarkan Tan Sri pada saat itu juga.

Legitimasi Tan Sri sebagai menteri besar sudah berakhir.

Harapan mendapatkan sekurang-kurangnya seorang Adun untuk mendapatkan majoriti mudah sudah tertutup. Apa lagi bila dua Adun PAS mengambil langkah bersendiri mereka menolak Tan Sri sebagai menteri besar secara terbuka. Sekalipun jika jarum jam boleh berpatah ke belakang, saya akan menasihatkan mereka untuk terlebih dulu mendapat restu parti. Itu yang terbaik.

Tetapi tindakan mereka meletakkan usaha pihak mana jua untuk mewujudkan sebuah kerajaan gabungan PAS, Umno, Khalid dan Adun lompat gagal dan mustahil. Tan Sri tahu ini. Lantas, apa lagi yang ditunggu?

Tidakkah mulia untuk Tan Sri bermaruah melepaskan jawatan menteri besar? Atau Tan Sri kini berfikir untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN)? Bukankah tindakan itu akan menyusahkan Tuanku Sultan Selangor? Kenapa tidak pada tarikh Tan Sri mengadap Sultan Selangor baru-baru ini Tan Sri mencadangkan DUN dibubarkan?

Jika kerana Tan Sri gagal mendapatkan cukup bilangan Adun dan Sultan Selangor mengambil langkah membubarkan DUN, ia pada hemat saya, akan mencemarkan istitusi diraja. Model Perak di mana tokoh yang mendapat sokongan majoriti dilantik tanpa pembubaran DUN dan tanpa sidang DUN hendaklah menjadi cermin.

PAS sudah mengalami pengalaman pahit bila menteri bedar Kelantan yang dilantik atas tiket PAS dan hendak ditukar oleh PAS, antara lain bukan kerana kesalahan jenayah rasuah tetapi semata-mata kerana gagal mengikut semangat dan arahan parti, mencetuskan krisis disebabkan Umno melanggar konvensyen urusan parti lain tidak boleh dicampuri parti gabungan yang lain.

Malangnya Umno melanggar konvensyen itu. Lama PAS mengutuk tindakan jahat Umno itu. Dari dulu hingga kini. Ia tercatat dalam dokumen rasmi PAS, ucapan pemimpinnya dan tesis para mahasiswa. Oleh itu, Tan Sri tidak harus mengheret PAS dalam krisis Tan Sri. Parti Tan Sri berhak menukar Tan Sri dengan calon lain.

PAS boleh memberikan pandangan tetapi harus akur prerogative itu adalah hak PKR. Itulah yang berlaku di Kedah semasa ada pandangan Tan Sri Azizan Abdul Razak wajar ditukar daripada terus menjadi menteri besar. PKR tidak menjamah urusan itu.

Jika Tan Sri berterusan mengheret PAS, seakan Tan Sri mahu PAS dilihat melanggar konvensyen yang sudah dijunjung sejak ia kehilangan kuasa di Kelantan 1978. Jika budi PAS yang sudah menunjukkan setia kawan bersama Tan Sri dihargai, janganlah PAS diseret lebih jauh. Meletakkan jawatan adalah langkah terhormat. Ia bukan akhir sebuah karier politik.

Bertindak secara tidak bermaruah itulah sebenarnya akhir sebuah karier politik. Dan hitamnya rekod kehidupan. Pada hari Jumaat yang berkat ini, kita memohon panduan Allah.

Husam Musa,
Naib presiden PAS, 15 Ogos 2014.
*Datuk Husam Musa merupakan naib presiden PAS dan Adun Salor.

Sila lihat.. 
E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?

E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?


Khalid Ibrahim Cukuplah Memperalatkan PAS -Husam Musa

Posted: 15 Aug 2014 05:04 AM PDT


Ibnu Hasyim

Khalid Ibrahim Cukuplah Memperalatkan PAS -Husam Musa



Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa menasihati Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak menyeret parti Islam itu lebih jauh lagi dalam krisis kepimpinan di Selangor. Gambar fail The Malaysian Insider.Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa menasihati Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak menyeret parti Islam itu lebih jauh lagi dalam krisis kepimpinan di Selangor. Gambar fail The Malaysian Insider. 



 Saya memerhatikan pergolakan Selangor sambil mendisiplinkan diri dengan membisu sekian lama. Diharapkan ia tidak menambahkan kekeruhan sedia ada sekalipun sekian ramai awak-awak mengharu-birukan lagi keadaan dengan komen yang sesetengahnya tidak bertanggungjawab, bahkan mencederakan nama baik PAS.

Tikus lebih mudah merosakkan labu kerana menghancurkan lebih mudah daripada membina.
Namun begitu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai seorang insan gentleman dan berakhlak mulia mesti tahu batas beliau boleh menumpang PAS.

Beliau boleh mendapatkan simpati, perlindungan sementara dan sokongan PAS dalam lingkungan semangat Pakatan Rakyat (PR). Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah menghulurkan ranting zaitun untuk beliau. Episod itu sudah berlalu.

Perkembangan lain berlaku selepas episod itu. Di mana PAS tidak wajar timbul tenggelam dengan Khalid dan menggorbankan prinsipnya yang lebih besar, nama baiknya, akhlak politik dipegangnya dan amanah atas nama PR yang ia perolehi daripada rakyat Selangor.

Tan Sri sudah dipecat sebagai ahli PKR. Oleh kerana beliau belum diterima menjadi ahli mana-mana parti gabungan dan bukan mewakili PR lagi.

Tan Sri sedar sepenuhnya hal ini?

Kerajaan Selangor adalah kerajaan PR. Bukan kerajaan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Bagaimana seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bebas bukan anggota PR boleh terus menjadi menteri besar PR?

Tan Sri memecat exco daripada PKR dan DAP. Juga mengambil pelbagai langkah politik lain lagi yang ikut memalitkan PAS tetapi PAS tidak pernah tahu mengenainya. Tindakan ini boleh memecahbelahkan PR kerana seakan-akan menunjukkan PAS terus mendokong menteri besar yang sudah hilang legitimasi. Ia merosakkan PAS dan Tan Sri tidak berhak berbuat demikian kepada PAS.

Untuk memecat exco daripada PKR dan DAP dan mengekalkan PAS, ia mesti dibincangkan lebih dulu dengan PAS (Jawatankuasa PAS Pusat) dan mendapat persetujuan gabungan yang lain.
Setahu saya, PAS Pusat tidak pernah bermesyuarat dalam tempoh ini untuk memutuskan kedudukan itu.

Saya selaku salah seorang naib presiden tidak pernah dimaklumkan mana-mana pihak tentang hal ini. Setahu saya, PAS Pusat juga tidak pernah memberikan mandat kepada sesiapa untuk memutuskan perkara ini.

Dengan ini, Tan Sri sudah melibatkan PAS untuk survival Tan Sri sebagai menteri besar dengan cara yang menjejaskan nama baik PAS di mata rakyat Selangor. Ini sangat tidak wajar. Bagaimana Tan Sri boleh kekal sebagai menteri besar dengan tidak melepaskan jawatan secara bermaruah pada hari sama Tan Sri  dipecat sebagai ahli PKR?

Sultan menitahkan untuk Tan Sri kekal adalah kebijaksanaan baginda tetapi Tan Sri mempunyai pilihan untuk menolak perkenan itu atas pilihan Tan Sri sendiri. Apa lagi bertindak seakan-akan Tan Sri  masih berkuasa penuh padahal asas legitimasi Tan Sri  sudah runtuh. Untuk kekal sebagai menteri besar, Tan Sri tidak boleh mencaturkan 15 Adun PAS untuk menggenapkan cukup bilangan bagi pembentukan kerajaan Selangor PAS + Umno + Khalid + lompat parti DAP/PKR.

Itu sangat tidak bermoral. Itu meniru gaya Umno di Perak. Perbuatan terkutuk dan ditolak amalan demokrasi yang mulia. Memasukkan perkongsian kuasa PAS dan Umno melanggar banyak prinsip yang dipegang PAS selama ini. Umno adalah lawan PAS dan tidak ada mana-mana kuasa dalam PAS boleh mengizinkan PAS berkongsi kuasa dengan Umno tanpa melalui kelulusan Muktamar Agung PAS.

Ia tidak mungkin dilakukan dalam jangka masa Tan Sri membilang jumlah Adun untuk mengekalkan Tan Sri sebagai menteri besar sekarang. Tan Sri sudah tidak mempunyai cukup bilangan sekarang.
Jika itu dilakukan PAS, bermakna PAS menerima hubungan 'sodomy'.

15 Adun PAS dipilih rakyat Selangor atas tiket kerja sama PR. Umno ditolak majoriti rakyat Selangor kecuali di 12 DUN. Kedudukan Umno adalah sebagai pembangkang dan PAS adalah sebahagian kerajaan Selangor. Membawa Umno daripada pembangkang dan duduk sebagai kerajaan bersama PAS dengan menolak dua lagi parti gabungan yang dipilih secara sah oleh rakyat adalah perbuatan terkutuk yang tidak dizinkan Islam.

Islam tidak mengizinkan pengkhianatan. Islam tidak mengizinkan pecah amanah. Dalam hal ini, amanah majoriti pengundi Selangor memilih PR sebagai kerajaan dan menolak Umno. Tan Sri sebagai tokoh korporat yang biasa dengan angka tentu tahu, sekalipun 15 Adun PAS campur 12 Adun Umno campur Tan Sri, ia hanya berjumlah 28 Adun daripada 56 jumlah Adun.

50:50. Ia tidak membolehkan Tan Sri mendapat majoriti mudah dari awal, sekalipun jika PAS dan Umno sanggup bersekongkol untuk mendaulatkan seorang insan bernama Khalid Ibrahim lebih daripada segala-galanya. Sementara PAS dan Umno kedua-duanya, secara pendirian parti yang rasmi, tidak pernah memberikan persetujuan itu sehingga hari ini. Hari Jumaat yang mulia - 15 Ogos 2014 - hari ini.

Jika Tan Sri mengharapkan Rodziah Ismail dan Datuk Teng Chang Kim yang disebut-sebut kononnya akan bersama Tan Sri sehingga Tan Sri melewatkan pemecatan Rodziah berbanding yang lain, namun mereka mengambil pendirian insan bermaruah dan pendekar terbilang kerana kekal bersama parti masing-masing.

Syabas! Saya amat bangga dengan mereka dan ia memberikan hiburan bagi hati yang gundah di tengah kecenderungan menggunakan "jual beli kuda taruhan". Kentalnya Rodziah menolak tawaran kekal dalam exco sekalipun berkereta besar dan bergaji lumayan adalah satu tamparan yang patut menyedarkan Tan Sri pada saat itu juga.

Legitimasi Tan Sri sebagai menteri besar sudah berakhir.

Harapan mendapatkan sekurang-kurangnya seorang Adun untuk mendapatkan majoriti mudah sudah tertutup. Apa lagi bila dua Adun PAS mengambil langkah bersendiri mereka menolak Tan Sri sebagai menteri besar secara terbuka. Sekalipun jika jarum jam boleh berpatah ke belakang, saya akan menasihatkan mereka untuk terlebih dulu mendapat restu parti. Itu yang terbaik.

Tetapi tindakan mereka meletakkan usaha pihak mana jua untuk mewujudkan sebuah kerajaan gabungan PAS, Umno, Khalid dan Adun lompat gagal dan mustahil. Tan Sri tahu ini. Lantas, apa lagi yang ditunggu?

Tidakkah mulia untuk Tan Sri bermaruah melepaskan jawatan menteri besar? Atau Tan Sri kini berfikir untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN)? Bukankah tindakan itu akan menyusahkan Tuanku Sultan Selangor? Kenapa tidak pada tarikh Tan Sri mengadap Sultan Selangor baru-baru ini Tan Sri mencadangkan DUN dibubarkan?

Jika kerana Tan Sri gagal mendapatkan cukup bilangan Adun dan Sultan Selangor mengambil langkah membubarkan DUN, ia pada hemat saya, akan mencemarkan istitusi diraja. Model Perak di mana tokoh yang mendapat sokongan majoriti dilantik tanpa pembubaran DUN dan tanpa sidang DUN hendaklah menjadi cermin.

PAS sudah mengalami pengalaman pahit bila menteri bedar Kelantan yang dilantik atas tiket PAS dan hendak ditukar oleh PAS, antara lain bukan kerana kesalahan jenayah rasuah tetapi semata-mata kerana gagal mengikut semangat dan arahan parti, mencetuskan krisis disebabkan Umno melanggar konvensyen urusan parti lain tidak boleh dicampuri parti gabungan yang lain.

Malangnya Umno melanggar konvensyen itu. Lama PAS mengutuk tindakan jahat Umno itu. Dari dulu hingga kini. Ia tercatat dalam dokumen rasmi PAS, ucapan pemimpinnya dan tesis para mahasiswa. Oleh itu, Tan Sri tidak harus mengheret PAS dalam krisis Tan Sri. Parti Tan Sri berhak menukar Tan Sri dengan calon lain.

PAS boleh memberikan pandangan tetapi harus akur prerogative itu adalah hak PKR. Itulah yang berlaku di Kedah semasa ada pandangan Tan Sri Azizan Abdul Razak wajar ditukar daripada terus menjadi menteri besar. PKR tidak menjamah urusan itu.

Jika Tan Sri berterusan mengheret PAS, seakan Tan Sri mahu PAS dilihat melanggar konvensyen yang sudah dijunjung sejak ia kehilangan kuasa di Kelantan 1978. Jika budi PAS yang sudah menunjukkan setia kawan bersama Tan Sri dihargai, janganlah PAS diseret lebih jauh. Meletakkan jawatan adalah langkah terhormat. Ia bukan akhir sebuah karier politik.

Bertindak secara tidak bermaruah itulah sebenarnya akhir sebuah karier politik. Dan hitamnya rekod kehidupan. Pada hari Jumaat yang berkat ini, kita memohon panduan Allah.

Husam Musa,
Naib presiden PAS, 15 Ogos 2014.
*Datuk Husam Musa merupakan naib presiden PAS dan Adun Salor.

Sila lihat..


E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?
E-Buku IH-92: Selamatkah K'jaan PR S'gor?



Patutlah 4 Exco PAS Sokong Khalid Ibrahim.. Ini Puncanya

Posted: 15 Aug 2014 03:24 AM PDT


Addin

Patutlah 4 Exco PAS Sokong Khalid Ibrahim.. Ini Puncanya


Empat orang anggota exco PAS di Selangor memilih untuk kekal dalam kabinet Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim untuk mengelakkan pentadbiran negeri itu jatuh ke tangan Umno.

Sumber Pakatan Rakyat memberitahu Malaysiakini bahawa istana memberi petunjuk bahawa wakil Umno mungkin dilantik dan satu kerajaan minoriti akan dibentuk sekiranya empat exco PAS itu meletak jawatan.

"Ini adalah satu perkara yang mahu dielakkan oleh PAS namun dikritik keras oleh masyarakat umum dan pemimpin Pakatan," kata sumber tersebut yang tidak ingin dinamakan.Umno mempunyai 12 orang wakil rakyat dalam DUN Selangor.

Krisis politik di Selangor kini berlarutan selepas Khalid memecat lima orang exco dari DAP dan PKR yang enggan menyokong beliau dalam krisis tersebut.

Seorang lagi anggota exco, dari PKR, mengumumkan meletak jawatan semalam.PAS dan anggota exconya dalam kabinet Khalid menerima kritikan demi kritikan kerana menyokong kabinet tersebut, sehingga pendirian tersebut diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa pusat parti itu pada 27 Ogos.

Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semalam mendedahkan bahawa dua orang ADUN PAS, Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) menyokong beliau untuk mengambil alih jawatan menteri besar.

Sokongan dua ADUN PAS itu didakwa memberi kelebihan kepada Wan Azizah untuk mendapat majoriti dengan sokongan 30 wakil rakyat, dari kesemua 56 orang ADUN.

PAS melancarkan siasatan ke atas tindakan dua ADUN berkenaan, yang dianggap bertentangan dengan pendirian parti.Bagaimanapun, sumber Pakatan menyebut, beliau dimaklumkanbahawa beberapa pemimpin PAS akan menyokong Saari dan Hasnul bagi memastikan dua ADUN tersebut tidak dikenakan tindakan.

"Mereka hanya mengikut keputusan Muktamar PAS dan majoriti pemimpin PAS menyokong tindakan mereka," katanya. ~mk





Iklan C (ii)





Hina Agong, Blogger BlogSerius didenda RM10,000

Posted: 15 Aug 2014 01:24 AM PDT


Tengok TV Online

Hina Agong, Blogger BlogSerius didenda RM10,000



KUALA LUMPUR: Pengguna Twitter, Effi Nazrel Saharudin didenda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini, selepas mengaku salah atas dua pertuduhan menghantar komen jelik menghina Yang di-Pertuan Agong, tahun lalu.

Hakim, Zulqarnain Hassan memutuskan demikian terhadap Effi Nazrel yang juga dikenali sebagai 10befiend selepas dia menukar pengakuan kepada bersalah selepas pertuduhan dibacakan semula ke atasnya oleh jurubahasa.

Effi Nazrel selaku Orang Kena Saman (OKS) turut berdepan hukuman penjara tiga bulan jika gagal membayar denda. Dia membayar denda itu.

Terdahulu, pada 5 Jun lalu, Effi Nazrel didakwa atas dua pertuduhan menghantar dua komen jelik melalui akaun Twitter miliknya dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain.

Dia didakwa melakukan kedua-dua kesalahan itu di sebuah kondominium di Taman Puncak Desa, Kepong di sini, kira-kira jam 11.21 pagi dan 11.23 pagi, pada 1 Jun 2013.

Kedua-dua kesalahan itu didakwa dilakukan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum mengikut Subseksyen 233(3) akta yang sama, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan. -Berita Harian



Kisah Gahab, Pemuas Syahwat Majikan Arab..

Posted: 14 Aug 2014 08:42 PM PDT


Ibnu Hasyim

Kisah Gahab, Pemuas Syahwat Majikan Arab..

Gahab pemuas syahwat majikan Arab 
TKI Indonesia.

Beginilah penampilan temannya Yun. Dia kini lebih bergaya. Tidak kelihatan seperti pembantu rumah tangga. Giginya berkawat dan satu anting menggantung di lubang hidungnya. Kasut bot ala koboi menambah gayanya.

Dua tahun lalu adalah kali pertama Yun menjadi pembantu rumah tangga di sebuah negara Timur Tengah. Dia menjalani latihan dan ditempatkan di Balai Latihan Kerja (BLK) di kawasan Condet, Jakarta Timur.

Temannya itu terang-terangan menawarkan Yun menjadi simpanan majikan lelaki di Bandar Jeddah, Arab Saudi. Dia dijanjikan fulus lumayan besar saban kali melayani nafsu jahat majikannya atau dibayar per tahun.  


"Jadi sudah ada perjanjian sama majikan lelakinya. Kalau majikan wanita sedang tidak di rumah, kita wajib melayani yang lelaki," kata Yun semasa dihubungi merdeka.com melalui telefon mudah alih mereka semalam.

Temannya asal Indramayu, Jawa Barat, itu sudah mempunyai jam terbang tinggi dan mempunyai rangkaian pelacuran terselubung antar majikan lelaki. Sebab dia sudah lebih dari sekali berangkat bekerja ke luar negeri.

Jika mendapati majikan tidak sesuai keinginan, Yun boleh langsung menghubungi rakannya itu di wilayah Arab Saudi.  


"Kita dibilangin kalau nggak betah suruh kabur dan dikasih nombor telefon area sana," ujar perempuan 26 tahun itu. "Biar nanti ditampung lagi sama madamnya."

Menurut dia, di tempat perlindungan BLK, gahab, sebutan pelacur menyambi sebagai TKI (Tenaga Kerja Indonesia), sering menawarkan kepada calon lain. Di Jeddah terdapat lokasi pelacuran terselubung khusus menyediakan pembantu-pembantu dari Indonesia buat memuaskan syahwat.

Apalagi di Ibu Kota Doha (Qatar) dan Ibu Kota Abu Dhabi (Emiriah Arab) terbilang lebih bebas berbanding negara lain di Timur Tengah. Tempat hiburan malam sudah boleh diakses secara umum. Di sana banyak pelacur asal Indonesia menyamar pembantu rumah menjajakan diri.

Boneka seks ini berharga 1.000 poundsterling atau sekitar Rp 19 juta. Ini patung seks buatan Jepun macam wanita betul-betul.. berharga 1,000 pound atau sekitar Rp 19 juta. (Hari ini 1,000,000.00 IDR  = 272.10 MYR )

Bayarannya cukup menggiurkan. Sekali berurusan dengan majikan, pelacur Indonesia boleh memperoleh sekitar Rp 1 juta atau Rp 20 juta dalam melayani nafsu bejat setahun. (Hari ini 

1,000,000.00 IDR = 272.10 MYR )  Namun tidak sedikit pelacur menyamar pembantu ini tertipu diusir majikan perempuan kerana tertangkap basah bersetubuh dengan suaminya.  

"Banyak juga ditipu, dikasih cek kosong sama majikan pas mahu balik ke Indonesia. Ada juga sampai meminta-minta jadi gelandangan," tutur Yun.

Yun menolak ajakan rakannya. Dia memilih jalan lurus dibanding menjalani pekerjaan haram itu. Usai lebaran Yun kembali mendaftarkan diri untuk bekerja di Abu Dhabi.

Beruntung dia mendapatkan majikan baik tanpa harus melayani nafsu jahat  majikan lelakinya. "Banyak kok teman-teman lain begitu jadi pembantu sekaligus simpanan. Saya sendiri tidak mau."

(IH/Merdeka.com)


Punca Sebenar PAS Tolak Dr. Wan Azizah Sebagai MB Tersebar?

Posted: 14 Aug 2014 08:24 PM PDT


Addin

Punca Sebenar PAS Tolak Dr. Wan Azizah Sebagai MB Tersebar?


PAS secara jelas telah mengumumkan semalam mereka menolak Wan Azizah bukanlah kerana beliau seorang wanita.. tapi ada sebab lain..Jadi secara asasnya yang boleh kita fahami ialah mereka boleh terima jika wanita diangkat sebagai pemimpin..

Jika scenario yang aku tulis dalam Facebook aku semalam dah mencetuskan perang saudara.. ini satu lagi scenario yang dijelaskan oleh seseorang melalui WhatsApp.

Senarionya begini: PAS kata istana tolak Azizah, maka ia juga tolak Azizah. Minta Anwar, PKR calonkan nama lain dari PKR sebagai MB. Mesejnya dibisikkan kepada Anwar, PKR. 
Tapi PKR degil nakkan Azizah. Maka PKR pujuk dua wakil rakyat PAS sokong Azizah hari ini. Jika istana setuju Azizah, PAS tidak boleh buat apa. Azizah akan jadi MB. 
Masalahnya, PAS kata istana sampaikan mesej - tolak Azizah. Maka, PAS gesa PKR calonkan nama baru selain Azizah. PAS juga setuju tolak Khalid, bersama Pakatan tapi tolak Azizah. 
Tapi, PAS tidak boleh tinggalkan Khalid sewaktu tiada kesepakatan calon baru MB. Kerajaan akan tumbang.. 
Sama ada betul istana tolak Azizah, saya tidak pasti. Yang pasti, PAS tolak Azizah dan mahukan PKR cadangkan nama lain....

Itu saja isunya! Jika ini adalah isunya.. kenapa PKR langsung tidak mahu berkrompomi?.. susah sangat ke nak kemukakan satu lagi nama sebagai alternatif?

PAS dikatakan tak mahu hilang Selangor hanya kerana seorang Khalid.. adakah PKR mahu kehilangan Selangor hanya kerana Wan Azizah tak dapat jadi MB?Ada yang berkata ikut perlembagaan Sultan wajar menerima Wan Azizah sebagai MB kerana sudah mendapat sokongan majoriti.

Tapi jangan lupa Selangor itu milik Sultan, Dia nak buat apa pun ikut suka dia lah.. Kita ni ibarat mentimun.. menggolek kena.. digolek pun kena...Letakkan satu nama lagi sebagai alternatif supaya baginda punya pilihan selain Wan Azizah atau Kekalkan Khalid sebagai MB... ataupun bubar DUN..Itu saja! 

lagipun PAS bukannya tuntut Kerusi MB tu.. PAS hanya mahukan nama lain... ... Aku nampak ada yang tak kena pada barisan yang menyokong Wan Azizah sebagai MB tu... cuba hangpa perhati betul-betul... ~anak sungai derhaka



Iklan C (ii)





0 comments:

Post a Comment

Terhangat

UMNO Artis melayu MH17 Artis Malaysia Melayu Wan Azizah mh370 Khalid Ibrahim Gaza Malaysia hari raya Games Diesel price Kalimah Allah Piala Dunia 2014 Proton design contest Ringgit Sepang boat tragedy Tabung Adik Firdaus gosip artis terbaru Shahul Hamid Zuhdi Marzuki gambar adira Berita Terkini syamsul yusof cerai neelofa meletop Gosip Artis nabila huda Lim Guan Eng Malaysia Independence Day Selangor PAS Dewan Ulama FELIXIA YEAP Gosip Artis Malaysia Malaysia Sensasi hanez suraya MAS anak awal anak scha najib putin rosmah scha ukraine Sensasi awal Carta Popular SANDIWARA artis seksi scha bersalin seksi AFF Suzuki Cup fara fauzana Anwar Ibrahim Designer watches IPTL Lee Chong Wei Mario Balotelli Mohd Zaidi Mohd Said Ong Kian Ming Sheikh Hasina visit Steven Gerrard Ebola Ebola virus Israel Gaza Abdul Khalid Bursa Malaysia Jalur Gemilang Jessica Alba Penang naked sports Premier League Selangor MB crisis Taylor Swift Albert Yam Kam Hoong GST Malaysia Iraq airstrikes JAIS MAS to delist NEELOFA linda rafar Ahmad Zahid Hamidi Dr Azmi Sharom Hamas Joan Rivers Khalid Samad Muhammad Rizalman Muhammad Safwan Anang Nadya Suleman Edit | View | Share | Delete Pakatan Rakyat Pesta sukan bogel Rindu Awak 200 Selangor MB Stacy Lewis Tan Sri Joseph Kurup Tan Sri Muhyiddin Yassin Tun Abdul Taib Mahmud Teoh Beng Hock Terkini Malaysia Tim Cook US Open 2014 Zlatan Ibrahimovic adira af bertudung eina azman Islam Malaysia Sukan Komanwel fazura 10IPTL 8Madonna topless 9World Team Squash Championship Abdul Rahman Dahlan Barisan Nasional Anwar Ibrahim Deepa Subramaniam Nadya Suleman agnes monica Sabah school crucifixes abby abadi Awal Ashaari Commonwealth Farish Aziz Kelvin Yip Marina Mahathir Sabina Altynbekova Awie Shaheizy Sam airasia bercerai Amyra Rosli Ashraf Muslim CHE TA Cakra Khan Dazrin Kamarudin Emma Hairul Azreen Hanis Zalikha IFA RAZIAH Juliana Evan Lagu Raya Live Streaming Selangor vs. Sarawak Majlis Perkahwinan Mustapha Maarof Nadzim Nora Danish Puteri Balqis ROMIE ROZANA MISBUN Scha Alyahya Siti Nurhaliza Topeng Muka WAN RAJA YAYA MAEMBONG ZAIN SAIDIN ZARINA ZAINUDDIN Zul Ariffin anak maharaja lawak 2014 putri Mardiana suami abby abadi (Gambar) Raudhatul Jannah Bertemu Ibu Selepas 10 Tahun Tsunami Acheh 3 Tahun Bercinta 38 lelaki A GALAK ABPH ADLIN AIDIL ZAFUAN AJL29 AKHIRNYA DEDAH WAJAH ANAK NING ANAK NORYN AZIZ Adeline Tsen Aida Ajak Akim Ahmad Almy Nadia Amar Baharin Amy Search Ana Dahlia Anak Beego Anak Tiri Siti Nurhaliza Aqsa Syarif Asyraf Khalid Azlee Senario Azmin Ali BAIZURA YANG 'SUPER CUTE' Baju Hanez Suraya Bakal Dipecat Bakal Kahwin Bayi Che Ta Bela Belasah Isteri Berada Di Dalam Kritikal Bercerai Talak Satu Berita Gempar Bersungguh Mahu Menangi Hati Saya Semula Bukit Mertajam CINTA HANEZ SURAYA Cakar Saya Chef Riz Commonwealth Games DATO SERI DATUK MUSTAPHA MAAROF Dalam Pelukan Dasha Logan Datuk Hasbullah Awang Datuk Sharifah Aini Dayana Kini Hamil Dedah Diana Amir Diana Danielle Dikritik Dua lelaki Dua pelajar Tingkatan Tiga Elly Mazlen Emma Maembong Enot Erma Fatima FAUZIAH LATIFF FITNAH VIDEO LUCAH Fadzil Zahari Farah lee Faralyna Fesyen Tayang JILBOOBS Ditentang Hebat Fikri Fouziah Gous Gelandangan Gembira Single Gosip Murahan Guru Nik Aziz Nik Mat HAFIZ SUIP Hamil 2 Minggu Harap Hari Raya Aidilfitri Hindu Hisyam Hamid Hubungan Shaheizy Sam Iqram Dinzley Isteri Ally Iskandar Isteri Pertama Izreen Azminda JUARA Jadi Kontroversi Jan 2015 Jinggo Kartina Ayoob Kekasihnya Masih Belum Ceraikan Isteri Kelantan Kembali Mekar Kemelut Kepada Aktres Indonesia Kini Sah Suami Isteri Kotak hitam Kuil LAGU 'APA KHABAR' Linda Live Streaming Uruguay vs England Piala MAs idayu MB Selangor MISZ ERNA MIZZ NINA MOMMY Mangsa Kutukan Maya Karin Mayat mangsa MH17 McDonad's McDonalds Dungun Melissa Indot Menduduki Meninggal Dunia Mila Jirin Minta Putus Dengan Mislina Mustaffa Mislina Mustaffa Bertatoo Mohd Zulhelmi Mon Ryanti NELYDIA SENROSE NORYN AZIZ NURUL SYUHADA NURUL WAHAB Nabila Nafi Bermasam Muka Nina Iskandar PATAH TULANG PEMAIN JDT 2015 PKR Pahang Parti Kata Pejabat Exco Selangor Peluk Agama lain Pelumba Basikal Negara Perak Pernah Bercinta Putri Mardiana Berbohong QI RAZALI RAJA BARIQ ROMIE PUTUS - BENAR Riezman Khuzaimi Rindu Awak 200% Rosyam Nor SHARIFAH ALEYA DIKURNIA BAYI LELAKI SUAMI & MADU SUAMI MUFLIS - RUMAH MEWAH UMIE AIDA DI MONT KIARA DILELONG HARI INI Sah Bergelar Suami Shahrol Sharifah Aini Shera Ayob Sherry Shikin Maembong Siapa Jejaka Siti Saleha Sosial Sudah Berhijab Sultan Perak Sultan Azlan Shah Azlan Shah mangkat Sumber Dalaman Suri Rumah Syatilla Melvin TAHNIAH TARIK DIRI DARI FINAL GEGAR VAGANZA TELATAH Tahun Hadapan Tarikh Pembayaran Bonus 2015 Tayang Pusat Terengganu Ular Tedung VELVET AF4 Video Black Hanafiah jawab isu di saman RM500 ribu Wak doyok Walt Disney Wirefame YUNA Yana Samsudin Yazer & Ekin ZED ZAIDI ZUAN 'BIKIN PANAS' ZUL HUZAIMY Zila Bakarin Zizan Zizan Razak Zulin aliff aziz alleycats amat kesal amy af3 amyra rosli seksi anak ketiga arak banjir bercuti berjumlah 103649 berpegang tangan bonus 2015 cahaya mata dalam SUVMH17 dapat anak di Gegar Vaganza dilamar ditemui mati ezzany fasha sandha fizo omar hetty sarlene izzue islam jadi lelaki jambu jatuh cinta jepun kah Pah kemalangan kes khalwat khalwat madu melodi minyak petrol nikah obesiti pelakon wanita pukul pulau pinang qz8501 rosma af1 sam sambut majlis doa selamat sara ali sari yanti sarimah ibrahim sbb SAKIT PARU-PARU MENGEMBANG setelah 21 tahun sukan bogel syura tegar terputus hubungan zamani