Powered by Blogger.

Malaysia Sensasi

Malaysia Sensasi


Budak 5 Tahun Gemar Makan Wayar Elektrik

Posted: 12 Nov 2013 11:00 AM PST


Sebahagian besar orang tua menjauhkan anak kecil dari kabel elektrik dan benda-benda elektronik yang lain, namun Joseph Hughes 5 tahun malah suka memakan kabel elektrik.

Ibunya, Kate Jarvis (25), merasa ngeri ketika melihat anaknya yang berusia lima tahun tersebut mengunyah kabel control game, dan kabel charger telefon.

Beliau bernasib baik kerana kedua benda tersebut telah tidak bersambung dengan arus elektrik. Kate, yang tinggal bersama ayah tiri Joseph, Luke Jarvis (29), di Preston, Lancster, England, mengatakan bahawa ia sangat terkejut dan ketakutan ketika pertama kali melihat anaknya tersebut mengunyah kabel.

"Pertama kali saya melihat Joseph mengunyah kabel elektrik saya ketakutan. Aku dan ayahnya kemudian memberikan penjelasan kepadanya bahawa pekara itu sangat berbahaya baginya, namun ia tetap mempunyai keinginan yang kuat untuk melakukannya, dan hal ini pasti akan berlaku lagi. "Tutur Kate di petik dari thesun.co

Untuk melindungi Joseph dari bahaya, Kate dan Luke telah menyembunyikan semua peralatan elektrik di rumah mereka.

Diketahui, Joseph telah didiagnosis menderita Pica, suatu keadaan di mana penngidapnya mempunyai nafsu makan yang besar terhadap bahan-bahan non-gizi,mengidamkan bahan yang tidak berkhasiat.

Restoran Ini Memasak Guna Tenaga Solar

Posted: 11 Nov 2013 10:34 PM PST

Restoran yang bernama Delicias del Sol, yang berada di kota Villaseca, Chile, menggunakan tenaga matahari untuk memenuhi keperluan tenaga mereka. Semua masakan dan minuman yang dimasak dengan oven tenaga matahari yang suhu mencecah 180 darjah Celsius.


Pekara ini mereka lakukan bukanlah kerana suka-suka, orang-orang di desa ini beralih menggunakan oven bertenaga matahari kerana kekurangan kayu yang semakin menjadi-jadi. Dahulu, orang-orang miskin di Villaseca terpaksa menghadapi kenyataan menyedihkan kerana setiap ahli keluarga perlu mencari kayu bakar masing-masing agar mereka dapat makan makanan panas.

Kemudian, seorang wanita bernama Rojas yang tinggal di the Elqui Valley beserta empat wanita lain terpilih untuk projek penyelidikan tentang tenaga solar yang dianjurkan oleh University of Chile. Mereka diberi oven khas yang boleh menangkap cahaya matahari sekaligus dapat memasak makanan apapun di dalamnya.

tenaga matahari, oven, tenaga solar

Idea ini pun diterima dengan baik, daerah yang gersang dan mendapat cahaya matahari lebih dari 300 hari dalam setahun. Kini , masyarakat di desa ini menjadi pusat perhatian kerana oven 'ajaib ' ditambah lagi mereka semakin sihat kerana makanan yang dimasak dengan ketuhar ini bebas karbon dioksida yang biasanya terdapat dari pembakaran kayu bakar.

Merka menguji ketuhar selama empat bulan dan eksperimen adalah satu kejayaan -  , makanan lazat yang boleh dimakan boleh disediakan dengan hanya menggunakan tenaga solar . Tetapi , selepas eksperimen itu telah berakhir , Universiti menuntut penduduk kampung mengembalikan oven tersebut.

Berhadapan kekurangan kayu, ditambah pula bahan bakar yang semakin mahal membuat Rojas dan masyarakat desa berinisiatif mengumpulkan wang dan membeli oven sendiri. Namun , ketuhar tersebut jauh dari ekspetasi mereka. Benda itu tidak dapat di selaraskan dengan tepat untuk menagkap cahaya matahari dan masakan tidak sempurna dimasak.

Oleh itu , Rojas dan suaminya menghabiskan betahun- tahun membentuk dan mereka bentuk semula ketuhar dapat di selararaskan dengan lebih cekap . Pasangan itu, bersama -sama dengan keluarga Villasecan lain, kemudian membentuk Association of Solar Artisans of Villaseca dan mendapat bantuan $ 10,000 daripada Pertubuhan Bangsa- Bangsa Program Pembangunan Syarikat untuk membuka sebuah restoran yang unik di mana makanan akan dimasak hanya menggunakan ketuhar solar baru mereka.


Sofi Jikan Nekad Tinggalkan Bidang Lakonan

Posted: 11 Nov 2013 08:04 PM PST


Pelakon Sofi Jikan tetap mengotakan janjinya untuk meninggalkan bidang lakonan selepas patah hati dengan situasi industri perfileman di negara ini.

Sofi atau nama sebenarnya Mohamad Shoffi Jikan, 43, berkata, dia kecewa apabila pelakon sepertinya masih lagi dipandang rendah dengan diberi watak stereotaip selain bayaran yang tidak setimpal dengan usahanya.

Dalam perkembangan sama, Sofi berkata, bukan mudah untuk dia membuat keputusan tersebut namun dia tidak dapat bersabar lagi dengan keadaan industri perfileman yang semakin hancur.

Pun begitu kata Sofi, dia hanya akan sudi berlakon kembali sekiranya jalan cerita dan watak ditawarkan mencabar kredibilitinya sebagai pelakon.

Jelas Sofi lagi, dia juga telah menubuhkan syarikat produksi sendiri iaitu 1Man Film Sdn Bhd dan berhasrat untuk menerbitkan karyanya sendiri selain mahu bergelar pengarah.

Mengulas mengenai lakonannya dalam filem Hantu Tok Mudim, Sofi berkata dia tertarik untuk berlakon dalam karya itu kerana peranannya sebagai Lebai Kulup sarat dengan elemen komedi dan romantik.

Jelas Sofi, walaupun ia watak antagonis namun korektornya berkembang sehingga dia berjaya mencari sisi lain dalam dirinya sebagai pelakon.

Dalam pada itu, Sofi berkata, walaupun tidak lagi berlakon namun selepas ini dia ingin bergiat aktif dalam bidang muzik sebagai penyanyi.

Malah katanya, dia telah pun merakamkan sebuah single bersama kumpulan Aisunam berjudul Madu dan yakin dapat diterima sebagai penyanyi.

9 Penemuan Orang Islam Yang Luar Biasa

Posted: 11 Nov 2013 07:08 PM PST


Penemuan Orang Islam Yang Mengagumkan Dan Luar Biasa | Kita selalu didoktrinkan apa ilmu yang hebat dihasilkan dari orang Barat, malah dari Jepun juga sehingga kita terlupa bahawa sebenarnya orang-orang Islam dahulu adalah lebih banyak membuat penemuan hebat dalam sains dan teknologi mendahului Barat. Tahukan anda bahawa kehidupan moden kita masakini adalah tak lepas dari penemuan-penemuan ilmuwan muslim. Inilah penemuan muslim yang luar biasa:

1. Pembedahan
Sekitar tahun 1000, seorang doktor Islam, Al Zahrawi menerbitkan 1500 halaman ensiklopedia bergambar tentang operasi bedah yang digunakan di Eropah sebagai rujukan perubatan selama lebih dari 500 tahun. Diantara banyak penemuan, Zahrawi yang menggunakan larutan usus kucing menjadi benang jahitan, sebelum menangani operasi kedua untuk memindahkan jahitan pada luka. Dia juga yang dikatakan menciptakan sepasang alat pembedahan.

2. Kopi
Saat ini warga dunia meminum sajian khas tersebut tetapi, kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada awalnya kopi membantu kaum sufi tetap terjaga ibadah larut malam. Kemudian dibawa ke Qairo oleh sekelompok pelajar yang kemudian kopi disukai oleh seluruh kerajaan. Pada abad ke-13 kopi menyeberang ke Turki, tetapi baru pada abad ke-16 ketika kacang mulai direbus di Eropah, kopi dibawa ke Itali oleh pedagang Venice.

3. Mesin Terbang
Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang mencuba membina sebuah pesawat terbang dan menerbangkannya. Di abad ke-9 dia mereka sebuah perangkat sayap dan secara khusus berbentuk kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Cordoba Sepanyol, Firnas terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum kemudian jatuh ke tanah dan mematahkan tulang belakangnya. Rekaannya yang dibuatnya secara tidak terduga menjadi inspirasi bagi seniman Italia Leonardo da Vinci ratusan tahun kemudian.

4. Universiti
Pada tahun 859 seorang puteri muda bernama Fatima al-Firhi mendirikan sebuah universiti tingkat pertama di Fez Maroko. Saudara perempuannya Miriam mendirikan masjid indah secara bersamaan menjadi masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1.200 tahun kemudian. Hassani mengatakan dia berharap orang akan ingat bahwa belajar adalah inti utama tradisi Islam dan cerita tentang al-Firhi bersaudara akan menginspirasi wanita muslim di mana pun di dunia.

5. Aljabar
Kata aljabar berasal dari judul kitab pakar matematik terkenal Parsi abad ke-9 'Kitab al-Jabr Wal-Mugabala', yang diterjemahkan ke dalam buku 'The Book of Reasoning and Balancing'. Membangun akar sistem Yunani dan Hindu, aljabar adalah sistem yang mempersatukan untuk nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Pakar Matematik Islam yang lainnya Al-Khawarizmi juga yang pertama kali memperkenalkan konsep angka menjadi bilangan yang boleh menjadi kekuatan.

6. Optik
"Banyak kemajuan penting dalam pembelajaran optik datang dari dunia Islam" ujar Hassani. Diantara tahun 1,000 SM, Al-Haitham membuktikan bahawa manusia melihat objek dari refleksi cahaya dan masuk ke mata, bertentangan dengan teori Euclid dan Ptolemy bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Ahli Fizik hebat Islam yang lainnya juga menemui fenomena pengukuran kamera di mana dijelaskan bagaimana mata gambar dapat terlihat dengan hubungan antara optik dan otak.

7. Muzik
Pemuzik muslim kelihatan signifikan di Eropah. Di antara banyak instrumen yang hadir ke Eropah melalui timur tengah adalah gambus dan rahab, nenek moyang biola. Skala not muzik modern juga dikatakan berasal dari alfabet Arab.

8. Berus Gigi
Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW mempopularkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Siwak, untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas. Bahan kandungan di dalam Siwak juga digunakan dalam ubat gigi moden.

9. Takal/ Crank
Banyak dasar sistem otomatik moden pertama kali berasal dari dunia Islam, termasuk pemutar yang menghubungkan sistem. Dengan menukarkan gerakan memutar dengan gerakan lurus, pemutar memungkinankan objek berat terangkat relatif lebih mudah. Teknologi tersebut ditemukan oleh Al-jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan basikal hingga kini.

Wallahualam

sumber

Inilah Tasik Baikal

Posted: 11 Nov 2013 05:00 PM PST


Keindahan Tasik Baikal di musim sejuk. Lake Baikal yang cantik dan tasik yang jelas terletak di selatan wilayah Rusia Siberia, di antara Wilayah Irkutsk di barat laut dan Republik Buryat ke tenggara. Lake Baikal adalah tasik air tawar yang paling besar sekali di dunia, yang mengandungi kira-kira 20% daripada air beku di permukaan di dunia. Ia juga adalah antara yang paling jelas dari semua tasik, dan dianggap sebagai tasik yang tertua di dunia pada 25 juta tahun.

Diberikan nama samaran "The Pearl of Siberia", tasik Baikal di Rusia mempunyai kedalaman dan kejelasan air yang luar biasa. Selain daripada kecantikan, Lake Baikal adalah satu perlima jumlah air tawar di dunia yang belum tercemar.

Lake Baikal adalah Raja semua tasik di Bumi: ia adalah yang paling dalam, yang tertua, yang paling jelas, paling bersih, ia mempunyai tahap tertinggi biodiversiti dan jumlah terbesar air tawar di dunia.

Pada tahun 1996 Lake Baikal telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.
Lake Baikal adalah tasik gergasi di ketinggian 445 masl. Bentuk memanjang seperti pisang, dengan kedalaman 1,637 meter dan panjang 636 kilometer. Dan juga menjadikan ia tasik paling dalam dan yang tertua di dunia, bekas satu perlima jumlah air tawar di dunia yang belum tercemar, dan 80% daripada rizab air tawar di Rusia.

Pada musim sejuk semua air dalam Baikal Lake bertukar menjadi ais. Lake Baikal dilindungi lapisan pemandangan ais telah menarik orang ramai untuk melihatnya. Pemandangan indah tasik Baikal dilihat di musim sejuk. Anda boleh berjalan kaki di tasik Baikal yang telah menjadi beku.


Hotel Ini Di Bina Daripada Garam

Posted: 11 Nov 2013 02:00 PM PST

Melihat hotel ini Awalnya seperti rumah pantai biasa saja, dengan lantai berpasir serta dinding yang terbuat dari batu. Tetapi setelah dilihat lebih dekat ternyata semua yang berada dalam hotel seluruhnya dari garam, termasuk sebahagian besar perabot di dalamnya.

Hotel de Sal, berhampiran Colchani, Bolivia, merupakan hotel unik dari Amerika Selatan yang menampung tetamu dari seluruh dunia untuk melawat dataran garam yang menakjubkan di negara tersebut.

Para pelancong biasanya tinggal selama beberapa hari di tempat ini, untuk melihat keajaiban alam Bolivia mereka hanya perlu membayar beberapa dollar , dengan vasilitas sebuah bilik double, lengkap dengan tempat tidur yang terbuat dari garam, serta sarapan.

Dataran garam terkenal di Salar de Uyuni, Bolivia, terbentuk dari transformasi antara beberapa tasik prasejarah. Dataran yang dilindungi oleh lapisan garam setebal beberapa meter ini sangat kaya akan kandungan lithium-nya. Yang membuat daerah tersebut sebagai pembekal utama Lithium ke seluruh dunia.


0 comments:

Post a Comment

Terhangat

UMNO Artis melayu MH17 Artis Malaysia Melayu Wan Azizah mh370 Khalid Ibrahim Gaza Malaysia hari raya Games Diesel price Kalimah Allah Piala Dunia 2014 Proton design contest Ringgit Sepang boat tragedy Tabung Adik Firdaus gosip artis terbaru Shahul Hamid Zuhdi Marzuki gambar adira Berita Terkini syamsul yusof cerai neelofa meletop Gosip Artis nabila huda Lim Guan Eng Malaysia Independence Day Selangor PAS Dewan Ulama FELIXIA YEAP Gosip Artis Malaysia Malaysia Sensasi hanez suraya MAS anak awal anak scha najib putin rosmah scha ukraine Sensasi awal Carta Popular SANDIWARA artis seksi scha bersalin seksi AFF Suzuki Cup fara fauzana Anwar Ibrahim Designer watches IPTL Lee Chong Wei Mario Balotelli Mohd Zaidi Mohd Said Ong Kian Ming Sheikh Hasina visit Steven Gerrard Ebola Ebola virus Israel Gaza Abdul Khalid Bursa Malaysia Jalur Gemilang Jessica Alba Penang naked sports Premier League Selangor MB crisis Taylor Swift Albert Yam Kam Hoong GST Malaysia Iraq airstrikes JAIS MAS to delist NEELOFA linda rafar Ahmad Zahid Hamidi Dr Azmi Sharom Hamas Joan Rivers Khalid Samad Muhammad Rizalman Muhammad Safwan Anang Nadya Suleman Edit | View | Share | Delete Pakatan Rakyat Pesta sukan bogel Rindu Awak 200 Selangor MB Stacy Lewis Tan Sri Joseph Kurup Tan Sri Muhyiddin Yassin Tun Abdul Taib Mahmud Teoh Beng Hock Terkini Malaysia Tim Cook US Open 2014 Zlatan Ibrahimovic adira af bertudung eina azman Islam Malaysia Sukan Komanwel fazura 10IPTL 8Madonna topless 9World Team Squash Championship Abdul Rahman Dahlan Barisan Nasional Anwar Ibrahim Deepa Subramaniam Nadya Suleman agnes monica Sabah school crucifixes abby abadi Awal Ashaari Commonwealth Farish Aziz Kelvin Yip Marina Mahathir Sabina Altynbekova Awie Shaheizy Sam airasia bercerai Amyra Rosli Ashraf Muslim CHE TA Cakra Khan Dazrin Kamarudin Emma Hairul Azreen Hanis Zalikha IFA RAZIAH Juliana Evan Lagu Raya Live Streaming Selangor vs. Sarawak Majlis Perkahwinan Mustapha Maarof Nadzim Nora Danish Puteri Balqis ROMIE ROZANA MISBUN Scha Alyahya Siti Nurhaliza Topeng Muka WAN RAJA YAYA MAEMBONG ZAIN SAIDIN ZARINA ZAINUDDIN Zul Ariffin anak maharaja lawak 2014 putri Mardiana suami abby abadi (Gambar) Raudhatul Jannah Bertemu Ibu Selepas 10 Tahun Tsunami Acheh 3 Tahun Bercinta 38 lelaki A GALAK ABPH ADLIN AIDIL ZAFUAN AJL29 AKHIRNYA DEDAH WAJAH ANAK NING ANAK NORYN AZIZ Adeline Tsen Aida Ajak Akim Ahmad Almy Nadia Amar Baharin Amy Search Ana Dahlia Anak Beego Anak Tiri Siti Nurhaliza Aqsa Syarif Asyraf Khalid Azlee Senario Azmin Ali BAIZURA YANG 'SUPER CUTE' Baju Hanez Suraya Bakal Dipecat Bakal Kahwin Bayi Che Ta Bela Belasah Isteri Berada Di Dalam Kritikal Bercerai Talak Satu Berita Gempar Bersungguh Mahu Menangi Hati Saya Semula Bukit Mertajam CINTA HANEZ SURAYA Cakar Saya Chef Riz Commonwealth Games DATO SERI DATUK MUSTAPHA MAAROF Dalam Pelukan Dasha Logan Datuk Hasbullah Awang Datuk Sharifah Aini Dayana Kini Hamil Dedah Diana Amir Diana Danielle Dikritik Dua lelaki Dua pelajar Tingkatan Tiga Elly Mazlen Emma Maembong Enot Erma Fatima FAUZIAH LATIFF FITNAH VIDEO LUCAH Fadzil Zahari Farah lee Faralyna Fesyen Tayang JILBOOBS Ditentang Hebat Fikri Fouziah Gous Gelandangan Gembira Single Gosip Murahan Guru Nik Aziz Nik Mat HAFIZ SUIP Hamil 2 Minggu Harap Hari Raya Aidilfitri Hindu Hisyam Hamid Hubungan Shaheizy Sam Iqram Dinzley Isteri Ally Iskandar Isteri Pertama Izreen Azminda JUARA Jadi Kontroversi Jan 2015 Jinggo Kartina Ayoob Kekasihnya Masih Belum Ceraikan Isteri Kelantan Kembali Mekar Kemelut Kepada Aktres Indonesia Kini Sah Suami Isteri Kotak hitam Kuil LAGU 'APA KHABAR' Linda Live Streaming Uruguay vs England Piala MAs idayu MB Selangor MISZ ERNA MIZZ NINA MOMMY Mangsa Kutukan Maya Karin Mayat mangsa MH17 McDonad's McDonalds Dungun Melissa Indot Menduduki Meninggal Dunia Mila Jirin Minta Putus Dengan Mislina Mustaffa Mislina Mustaffa Bertatoo Mohd Zulhelmi Mon Ryanti NELYDIA SENROSE NORYN AZIZ NURUL SYUHADA NURUL WAHAB Nabila Nafi Bermasam Muka Nina Iskandar PATAH TULANG PEMAIN JDT 2015 PKR Pahang Parti Kata Pejabat Exco Selangor Peluk Agama lain Pelumba Basikal Negara Perak Pernah Bercinta Putri Mardiana Berbohong QI RAZALI RAJA BARIQ ROMIE PUTUS - BENAR Riezman Khuzaimi Rindu Awak 200% Rosyam Nor SHARIFAH ALEYA DIKURNIA BAYI LELAKI SUAMI & MADU SUAMI MUFLIS - RUMAH MEWAH UMIE AIDA DI MONT KIARA DILELONG HARI INI Sah Bergelar Suami Shahrol Sharifah Aini Shera Ayob Sherry Shikin Maembong Siapa Jejaka Siti Saleha Sosial Sudah Berhijab Sultan Perak Sultan Azlan Shah Azlan Shah mangkat Sumber Dalaman Suri Rumah Syatilla Melvin TAHNIAH TARIK DIRI DARI FINAL GEGAR VAGANZA TELATAH Tahun Hadapan Tarikh Pembayaran Bonus 2015 Tayang Pusat Terengganu Ular Tedung VELVET AF4 Video Black Hanafiah jawab isu di saman RM500 ribu Wak doyok Walt Disney Wirefame YUNA Yana Samsudin Yazer & Ekin ZED ZAIDI ZUAN 'BIKIN PANAS' ZUL HUZAIMY Zila Bakarin Zizan Zizan Razak Zulin aliff aziz alleycats amat kesal amy af3 amyra rosli seksi anak ketiga arak banjir bercuti berjumlah 103649 berpegang tangan bonus 2015 cahaya mata dalam SUVMH17 dapat anak di Gegar Vaganza dilamar ditemui mati ezzany fasha sandha fizo omar hetty sarlene izzue islam jadi lelaki jambu jatuh cinta jepun kah Pah kemalangan kes khalwat khalwat madu melodi minyak petrol nikah obesiti pelakon wanita pukul pulau pinang qz8501 rosma af1 sam sambut majlis doa selamat sara ali sari yanti sarimah ibrahim sbb SAKIT PARU-PARU MENGEMBANG setelah 21 tahun sukan bogel syura tegar terputus hubungan zamani